- در الفاظ و معاني كلمات، مثلاً نميتوان گفت «افلح» متعدي است به قياس بر «اكرم»
- در عبادات
- در كفارات و حدود و قصاص و ديات زيرا در جزاييات بايد تفسير مضيق كرد.
- قياس مع الفارق مثل قياس خودكشي موصي به قتل مورث.
در قياس مع الفارق ميان اصل و فرع، فرق و تفاوت است و همين فرق ماية تفاوت حكم آنهاست.
قياس در حقوق جمهوري اسلامي ايران:
با توجه به اين كه حقوق ايران در جمهوري اسلامي ايران مبتني است بر حقوق شيعه و در مذهب شيعة اماميه قياس مستنبط العله حجّت نيست. به اين نتيجه ميرسيم كه در حقوق كنوني ايران قياس مستنبطالعله را نميتوان به كار بست ولي اقسام ديگر آن را ميتوان به كار برد.