اگر چه در حجّيت قياس بين علماي شيعه و سني گفتگو بسيار است لكن در اينجا منظور اين است كه به فرض اين كه قياس را حجّيت بدانيم، آيا مي‌توان عموم قرآن را با قياس تخصيص داد و مطلق آن را با قياس مقيّد ساخت؟

به عقيدة غزالي، صرف قياس بودن دليلي مانع نمي‌شود كه مخصص قرآن شود چون قياس نيز بر فرض حجّيت دليلي است در شمار ساير ادله و از جملة قرآن. منتها بايد ديد كدام يك (عام قرآن يا خاص قياس) قوي‌تر است. در صورتي كه دلالت قياس قوي‌تر باشد، مي‌تواند عموم قرآن را تخصيص دهد.