- اصل برائت عبارت است از اینکه مكلف در توجه تكليف شرعي يا قانوني (در حكم) دچار شك شود.
272- اصول مشابه این اصل اصول عدم و اباحه می باشند.
273- تفاوت اصل عدم و برائت: اصل برائت در خصوص شك در تكليف است ولي اصل عدم اعم است از اینکه تكليفي مورد بحث باشد يا موضوعات بدون تكليف.
274- اصل برائت در جايي است كه تكليفي در مرحلة واقع وجود دارد در حاليكه عدم اعم است از مرحلة واقع و مرحله ظاهر + اصل عدم اصلي است عقلی و از مستقلات عقلي و اصل برائت اصلي شرعي است.
275- نسبت منطقي اصل برائت و عدم: عموم و خصوص مطلق ميباشد.
276- تفاوت اصل اباحه و برائت: اصل برائت در مقام اثبات حكم ظاهري است ولي اصل اباحه براي فهميدن و شناختن حكم واقعي قضيه است + اصل اباحه صرفاً اصلی عقلي است ولي برائت اصل شرعي است. + برائت براي درك و فهم تكليف و ناظر به عمل مكلف است ولي اباحه براي شناختن حكم موضوعي است+ برائت اصل حكمي است و اباحه اصل موضوعي است.
277- مجراي اصل برائت: شك در تكليف است.
انواع شك
| در مكلف به: جاي به كار بردن اصل اشتغال یا احتياط است. در تكليف: جاي به كار بردن اصل برائت است. در تكلیف: جاي به كار بردن اصل تخيير است. |
278- دلايل حجيت برائت: آيات و اخبار و روايات ؛ اجماع ؛ عقل.
279- مهمترين دليل حجيت برائت: دليل عقلي قاعده قبح عقاب بلابيان ميباشد.
280- شرط مهم اجراي برائت در هر مورد فحص و جستجو از وجود دليل و نيافتن آن ميباشد.
281- در تمام شبهات اعم از حكمي و موضوعي و وجوبی و تحريمي برائت جاري ميشود: محققان اصول ميگويند در شبهه وجوبي و تحريمي حكم شرعي اباحه و حكم عقلی تخییر است.
282- اگر مستند برائت را قرآن و سنت و اجماع بدانيم برائت اصلي شرعي ميباشد.
283- اگر مستند برائت را قاعده عقلی قبح عقاب بلا بيان بدانيم ، برائت اصلي عقلي ميباشد.
284- به كار بردن برائت و كلیه ادله استنباط احكام وظيفه مجتهد است با اين حال در شبهات موضوعي آنجا که از موضوعات شرعي نباشد مقلدين نيز ميتوانند برائت را بكار برند.
انواع شبهه | حكمي: حكم موضوعي كلي معلوم نباشد.
| |
موضوعي | مفهومي: حكم موضوع معلوم است ولي مفهوم و معناي آن معلوم نباشد مانند مفهوم حق مكتسبه مصداقي: حكم موضوع معلوم است و مفهوم آن نيز معلوم است ولی در اينكه آن تعريف فردي را كه مورد بحث است فرا می گيرد یا خیر ترديد وجود دارد. |