- وضع الفاظ بر دو قسم است یا تعیینی (تخصیصی) است یا تعینی(تخصصی).
2- وضع تخصیصی واضع مشخصی دارد که این واضع با انشاء صریح یا رفتار خود به صورت ضمنی لفظی را برای معنایی بکار می برد.
3- وضع تخصصی آن است که لفظی در معنایی دیگر در اثر کثرت استعمال در عرف تثبیت شود و مجاز تکراری در معنای جدید خود تشخص می یابد.
4- پس از انجام وضع ( تعیینی و تعینی ) لفظ بر معنای جدید دلالت می کند+ پس از انجام وضع ( تعیینی و تعینی ) لفظ در مقابل معنا قرار می گیرد.
5- لفظ را دال یا موضوع نامند و معنا را مدلول یا مفهوم یا موضوع له می نامند.
6- معنای حقیقی = موضوع له=حقیقت لغوی
7- معنای مجازی = غیر موضوع له = غیر ما وضع له
8- استعمال مجازی عبارت است از به کار بردن لفظی در معنایی غیر از معنای موضوع له به لحاظ تناسب (علاقه) میان معنای حقیقی و مجازی به همراه قرینه (قرینه صارفه) برای انصراف ذهن از معنای حقیقی به معنای مجازی.
9- شرایط استعمال مجازی: 1- وجود علاقه (شباهت یا تضاد یا جزء و کل و بالعکس) + استعمال قرینه صارفه اعم از حالیه یا لفظیه.
10- قرینه صارفه برای انصراف ذهن از معنای حقیقی به معنای مجازی بکار می رود.
11- قرینه صارفه بر دو قسم است : 1- لفظیه ( مقالیه ) 2- حالیه ( مقامیه)
12- قرینه صارفه مقالیه؛ لفظی است که ما را به معنای مجازی هدایت می کند .
13- قرینه صارفه مقامیه ؛ اوضاع و احوالی است که ما را به سوی معنای مجازی هدایت می کند.
14- قرینه معینه برای انصراف شنونده به معنای مورد نظر گوینده در میان الفاظ مشترک می باشد (لفظی که دارای معانی وضعی متعدد باشد. )
15- قرینه معینه بر دو قسم است : 1- لفظیه ( مقالیه) 2- حالیه ( مقامیه )
16- منظور از مشترک لفظی؛ لفظی است که چند معنای حقیقی دارد مانند شیر که می تواند شیر آب یا شیر جنگل یا شیر خوراکی باشد.
17- قرینه معینه مقالیه، لفظی است که ذهن را به یکی از معانی لفظ مشترک هدایت می کند مانند آنکه بگوییم : شیر را نوشیم ؛ که نوشیدن قرینه معینه لفظی است برای انصارف ذهن از معانی متعدد لفظ مشترک مانند شیر نوشیدنی ، شیر جنگل ...... .
18- قرینه معینه مقامیه اوضاع و احوالی است که ما را به سمت یکی از معانی لفظ مشترک هدایت می کند مانند اینکه فردی در حال فرار ؛ فریاد زنان بگوید شیر که این اوضاع و احوال ( فرار) قرینه ایست بر اینکه منظور گوینده شیر جنگل است.
19- مشترک معنوی عبارت است از یک معنای کلی که مصادیق بسیار دارد مانند انسان یا حیوان ....