- تخصیص عام : تخصیص عام به وسیله مخصص ممکن است .
149- مخصص : دلیلی خاص که بعد از حکم عام می آید و بعضی از افراد عام را از حکم بیرون می برد مخصص می نامند.
|
| مخصص متصل : اجمال به عام سرایت می کند |
| ||||
| اجمال مخصص از جهت مصداق |
|
|
|
|
| |
|
| مخصص منفصل : اجمال به عام سرایت می کند. |
| ||||
|
|
|
|
|
|
| |
مخصص مجمل |
|
| تردید میان دو چیز متباین: اجمال به عام سرایت می کند. | ||||
|
| متصل : |
|
|
|
| |
|
|
| تردید میان اقل و اکثر : اجمال به عام سرایت می کند. | ||||
| اجمال مخصص از جهت مفهوم |
|
|
|
|
| |
|
|
| تردید میان دو چیز متباین: اجمال به عام سرایت می کند. | ||||
|
| منفصل : |
| ||||
|
|
| تردید میان اقل و اکثر : اجمال به عام سرایت نمی کند. | ||||
150- رابطه دلیل خاص و مخصص ، عموم و خصوص مطلق می باشد و مخصص همیشه خاص است اما هر خاصی مخصص نمی باشد.
151- مخصص می تواند منطوق یا مفهوم باشد.
152- مفهوم موافقِ خاص می تواند مخصص منطوق عام باشد. مفهوم مخالف درصورتی که حجیت داشته باشد می تواند مخصص منطوق عام باشد .