سوالات و پاسخنامه آزمون وکالت 1395
۹۵ شنبه ۱۷ مهر

استاد دانشگاه امام حسین (ع)، عدالتخواهی و مقابله با ظلم را از اهداف حضرت سیدالشهداء (ع) دانست و گفت: عزاداری ها نیز باید در جهت این اهداف باشد.

محمدرضا ابن الدین در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا افزود : هدف از عزاداری فقط گریاندن نیست، بلکه توضیح قیام امام حسین (ع) و عدالتخواهی و مبارزه با ظلم را باید در عزاداری ها ترویج کرد، چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز از مقابله با ظلم به جهاد کبیر تعبیر کردند.
وی فطرت را راه ورود به عزای سیدالشهدا(ع) دانست و گفت : خاستگاه انسان برای انجام هر کاری شامل احساس، عواطف و عقلانیت است و فلسفه و منشاء عزاداری انسان همان فطرت و میل درونی است که انسان ها را عدالتخواه و آرمان طلب می کند.
مدیرکل پژوهش و تحقیقات معاونت فرهنگی، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: اگر ملاک در عزاداری فقط احساس باشد، با مشکل برخورد می کنیم. چون احساس، راحت ترین راه ورود است و لذا دسته های زنجیرزنی که هیجان بیشتری دارد از سوی کودکان و نوجوانان بیشتر استقبال می شود و به آن علاقه بیشتری دارند.
وی اضافه کرد: در عزاداری ها صحنه ای از به کارگیری احساس و عقلانیت به نمایش درمی آید. یعنی احساس از سوی مداح و عقلانیت از طرف سخنران ایجاد می شود و لذا معتقدم منازعه احساس و عقل مشکلاتی را ایجاد می کند و بهترین راه برای دیندار کردن افراد وارد شدن از راه فطرت است.
این پژوهشگر اجتماعی افزود: وظیفه نخبگان و کسانی که دارای بصیرت و روشنگری هستند، در چنین صحنه هایی سنگین تر می شود. چون باید تعادلی میان عقلانیت و احساس ایجاد کنند و اگر به عنوان مثال سخنران حدیثی را اشتباه خواند، تذکر دهند یا این که مجلس را ترک کنند.

** آمران به معروف صاحبان قدرت هستند
ابن الدین، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مراسم عزاداری گفت: بسیاری از آمران به معروف صاحبان قدرت هستند و در واقع تا زمانی که انسان قدرت نداشته باشد، نمی تواند سراغ منکر برود و از آن نهی کند و این قدرت شامل قدرت رسمی و غیر رسمی در گروه های اجتماعی و مردم نهاد است که منشاء اثر هستند و تغییرات آن ها در تمام جامعه اثر می گذارد.
وی با بیان روایتی از رسول اکرم (ص) اظهار کرد: فساد و اصلاح جامعه به دست دانشمندان و زمامداران است که این دانشمندان شامل ائمه جماعت و جمعه و اندیشمندان حوزه و دانشگاه است.
ابن الدین با اشاره به زیرساخت های فرهنگی در بدعت ها و خرافات که در مراسم های عزاداری ایجاد می شود، از تفاوت تهاجم فرهنگی و تغییر فرهنگی سخن گفت و اظهار داشت: فرهنگ پذیر شدن انسان ها در چند مرحله صورت می گیرد که شامل پدر و مادر، گروه های اجتماعی، نظام رسمی آموزش کشور از مهد کودک تا دانشگاه و رسانه است.
وی با بیان این که رسانه، فرهنگ را متحول می کند افزود: رسانه یک ابزار و روشی بسیار قوی برای آموزش سبک زندگی است و سایر مراحل را کنار زده و نقش نهادهای تاثیرگذار را نیز کمرنگ کرده است.
استاد دانشگاه سوره افزود: تغییر فرهنگ در میان ملت ها از طریق تغییر فناوری، تغییرات جمعیتی، تغییر کارکرد رفتارها و هجوم به فرهنگ صورت می گیرد. مثلا پیاده روی اربعین در ارتباطات میان ملت ایران و عراق تحولی ایجاد کرد و فرهنگ دو کشور را به هم نزدیک تر کرد.
وی افزود: در موضوع تغییر فرهنگ، اگر یک طرف دولت و طرف دیگر ملت باشد، تغییر فرهنگی صورت نمی گیرد بلکه تهاجم فرهنگی رخ می دهد. مثلا دولت آمریکا تلاش می کند تا با رسانه های خود سبک زندگی ما را دستخوش تغییر کند.
ابن الدین، مردم ایران را قربانی سیاست های آمریکا دانست و خواستار مقابله با این تهاجم فرهنگی شد و افزود: برای تغییر باور، باید ابتدا به مخاطب اطلاعات بدهیم و گام بعدی ایجاد باور است تا به تغییر رفتار بیانجامد و لذا امر به معروف باید به تغییر رفتار اجتماعی انسان منجر شود.



به کانال طرح نوین در تلگرام بپیوندید
نظرات کاربران

*حاصل جمع و تفریق اعداد روبه رو را وارد نمایید.3 - 8 ؟